غلامعلي رجايي كه در غرفه ايلنا در نمايشگاه مطبوعات حضور يافته بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در پاسخ به سوالي در خصوص تخريب بيت امام(ره) از سوي برخي جريانات، اظهار داشت: حركت‌هايي كه در اين زمينه از آغاز كار دولت نهم و به خصوص طي 2 سال اخير شدت گرفته است نمي‌تواند تصادفي باشد و در همين راستا تخريب‌كنندگان صحيفه امام كه اصل متن امام و منشور انقلاب است را زير سوال مي‌برد و يا اينكه به موسسه تنظيم و نشر آثار كه مدعي ترويج افكار امام است ايراد مي‌گيرند و آن را متهم به جناحي بودن مي‌كنند.

وي افزود: در يك نگاه كلي متوجه مي‌شويم كه اين گروه‌ها جريان امام، بيت و موسسه ايشان را مخالف خودشان مي‌دانند و لذا بايد نگاه خود را اصلاح كنند تا ببينند چه شده است كه بيت و انديشه امام تبديل به مانعي براي آنها شده است؟ و اگرواقعا انديشه امام مانع است، پس چرا انديشه امام انقلاب كرد و در بيرون از مرزها هم انقلاب‌ساز بوده است؟

اين نويسنده تاريخ انقلاب در تشريح مراحل تخريب بيت امام، با بيان اينكه اين گروه در ابتدا سعي مي‌كنند صحيفه را زير سوال ببرند و سپس بعضي از نقل قول‌ها از امام را متناسب با امور خودشان تغيير ‌دهند، تصريح كرد: به طور مثال مي‌گويند كه امام درباره شوراي نگهبان نظر صددرصد تاييدي داشتند در حالي كه اين يك تحريف است و امام در عين آنكه مويد شوراي نگهبان بود، گاهي و از جمله در هنگام اختلاف وزارت كشور و شوراي نگهبان در مجلس سوم در مقابل شوراي نگهبان ايستادگي كرده و سخن آن را فصل‌الخطاب ندانستند.

رجايي با طرح اين سوال كه بايد ببينيم چرا بيت امام تضعيف مي‌شود؟ گفت: كساني كه در اين آوردگاه كار مي‌كنند چون انديشه خودشان با انديشه امام سازگاري ندارد مي‌خواهند براساس توهمات و احساسات خام آن انديشه را تخريب كنند كه عرصه دولتي را هم در اختيار دارند.

وي افزود: البته هنوز دامه تخريبها به صداوسيما وارد نشده است اما تا لبه آن رسيده است و در اين زمينه شاهد هستيم كه خبرگزاري دولتي كشور صريحا به نوه امام كه آيت‌الله و مجتهدپرور است حمله مي‌كند و او را با نام سيدحسن خميني مورد خطاب قرار مي دهد.

وي ادامه داد: مديرعامل خبرگزاري مذكور كسي نيست كه نداند نوه امام، آيت‌الله است و يا در درس خارج شركت مي‌كند و لذا وقتي خطاب به او مي‌گويد كه سابقه انقلابي نداري و يا سن كمي داري، عملا مي‌خواهد بگويد نوه امام ملعبه است و اين كانون را با يكسري غوغاسالاري يا تخريب آن از طريق بيان مسائل شخصي مانند مسافرت‌ها، ماموريت‌هاي اداري و... نزد افكار عامه تخريب كند.

جايي تصريح كرد: هدف از همه اين تخريب‌ها اين است كه موسسه امام تضعيف شده تا خودشان بتوانند به اهدافشان برسند و ديگر كسي نتواند از بيت امام دم بزند.

وي تصريح كرد: اينها انديشه خودشان را با امام سازگار نمي‌دانند و از آنجا كه حاضر به تغيير نگرش خودشان نيستند مي‌خواهند انديشه مقابل را تغيير دهند.

رجايي ادامه داد: به طور مثال در بحث جمهوريت در انديشه امام و حكومت اسلامي كه مورد نظر خودشان است، گاهي به صراحت و بدون آنكه آن را به امام ارتباط دهند، جمهوريت را مفهومي غربي ذكر مي‌كند و در واقع مي‌خواهند در مواردي كه جرات مخالفت آشكار با انديشه امام در زمان ايشان را نداشتند هم‌اكنون آن را با عناوين ديگر خرد و تخريب كنند و مباني آن را هدف قرار دهند، زيرا اگر جمهوريت را از انديشه امام بگيريم ديگر جمهوري واقعي در كشور باقي نمي‌ماند، ولو اينكه ويترين آن باقي بماند. لذا اينها به ظواهر كاري ندارند و مي‌خواهند مباني را از بين ببرند.

رجايي با بيان اينكه قرائت اين جريانات از اسلام با قرائت امام متفاوت است، تصريح كرد: اينها به سانسور معتقدند حبس‌درماني و زندان‌درماني و شنود معتقد هستند اما امام معتقد نبود، امام با تحجر مخالف بود و اينها به سمت تحجر مي‌روند كه نشانه‌هاي آن را مي‌بينيم و به خاطر همين مسائل هم بود كه آيت‌الله توسلي مطالبي را بيان كرد و جان خود را در اين راه قرار داد.

وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص ارزيابي‌اش از نقش بيت امام در حوادث پس از انتخابات، با بيان اينكه بيت امام بسيار هوشمندانه عمل كرد، خاطرنشان كرد: حركت تعطيلي مراسم شب‌هاي احيا در عين تلخ بودن آن كه در طول 20 سال اخير بي‌سابقه بود، حركتي بود كه بيت امام خودش را از درگيري‌هاي سياسي بيرون كشيد و البته اگر علائمي از سوي موسسه تنظيم و نشر آثار امام در تاييد موسوي - و قبلا خاتمي- ديده مي‌شود، مي‌توان چنين تحليل كرد كه بيت امام شعارهاي وي را نزديك تر به انديشه ايشان مي‌بيند، زيرا از شعارهاي امام مانند حمايت از مستضعفين، فرمان هشت ماده‌اي كه مربوط به حريم خصوصي است و اصل 44 سخن مي‌گفت.